Rugpijn

Wat is rugpijn?

Rugpijn is een lichaamspijn in de rug of onderrug. Pijn in de rug kan het functioneren in het dagelijks leven belemmeren, aangezien bijna elke beweging pijnlijk is. Pijn in de onderrug, ook wel lage rugpijn of spit genoemd, komt het meest voor. Dit kan ineens in de rug schieten en kan doorslaan naar de nek en schouders.

Wat zijn oorzaken van rugpijn?

De meest voorkomende oorzaak van rugpijn is het overbelasten van de rug. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een ongelukkige beweging of te zwaar tillen. Daarnaast kunnen gebrek aan beweging, een slechte houding, (sport)blessures, ongelukken, spierverrekkingen, overgewicht en stress oorzaken zijn van pijn in de rug.

De behandeling van rugpijn

Rugpijn door vervorming van de tussenwervelschijf wordt behandeld met tractietherapie en manoeuvres om je rug weer ‘in het lood’ te krijgen. Rugpijn kan ook veroorzaakt worden doordat één van je SI-gewrichtjes (in het bekken, vlakbij je heiligbeen) niet goed beweegt.

Spierspanning wordt behandeld met massage en Trigger Point therapie. Een triggerpoint (myofasciale trigger point of spierknoop) is een pijnlijk drukpunt in een spier. De knoop of verharding is goed voelbaar en bij stevige druk op dit punt in de rug verhevigt de pijn. Bij Trigger Point therapie wordt een adaptatie bewerkstelligt. Dit kan manueel (met de hand) of met een heel dun naaldje, dry-needling. We kiezen samen welke behandelmethode het beste bij je past. De aanvankelijke rugpijn die jij ervaart neemt af en tegelijkertijd neemt de spierspanning ook af. Door middel van buikspieroefeningen en tiltraining wordt de belastbaarheid van je rug verbeterd. Bij een blokkade van een bekkengewricht wordt een mobilisatietechniek toegepast.

Het is belangrijk dat jij de regie weer terugkrijgt. Tijdens de behandeling geeft fysiotherapeut Mart Blanken adviezen waarmee je jouw lichaam beter leert kennen en gaat begrijpen welke factoren de rugpijn beïnvloeden. Met bruikbare handvatten kun jij direct zelf aan de slag om je houding en bewegen te verbeteren.

Elk persoon en zijn/haar pijnklachten zijn anders. Tijdens de intake bespreken we je rugklachten en stellen we een plan op waar jij je in kunt vinden. Fysiotherapie Mart Blanken heeft contracten met alle zorgverzekeraars, zodat declaraties direct bij hen wordt ingediend. Kijk de polisvoorwaarden van je verzekeraar na of informeer bij jouw zorgverzekeraar om na te gaan in hoeverre je voor fysiotherapie bent verzekerd.