Spierpijn

Wat is spierpijn?

Spierpijn is niks anders dan een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kent verschillende vormen, namelijk: een brandend gevoel, zeurende spierpijn en stijfheid. Als je last hebt van spierspanning zijn je spieren pijnlijk, verhard en stijf. Gespannen spieren in de nek, rond de schouders en in de bovenrug komen het meest voor.

Wat zijn oorzaken van pijnlijke spieren?

Pijn in de spieren kan ontstaan door te hard trainen, een griepvirus, een verkeerde lichaamshouding of stress. Daarnaast kun je ook te maken krijgen met een spierkneuzing (spierbeschadiging) als gevolg en een ongeluk(je).

De behandeling van spierpijn

De behandeling bestaat uit het reduceren van de spierspanning door Trigger Point therapie. Een triggerpoint (myofasciale trigger point of spierknoop) is een pijnlijk drukpunt in een spier. De knoop of verharding is goed voelbaar en bij stevige druk op dit punt verhevigt de pijn. Bij Trigger Point therapie wordt een adaptatie bewerkstelligt. Dit kan manueel (met de hand) of met een heel dun naaldje, dry-needling. We kiezen samen welke behandelmethode het beste bij je past. Het is belangrijk dat je je lichaam leert begrijpen. Welke factoren veroorzaken bij jou verhoogde spierspanning? Fysiotherapeut Mart Blanken in Wageningen helpt je daarbij met uitleg, gerichte adviezen en direct toepasbare oefeningen om de pijn in de spieren sneller te laten verdwijnen.

Elk persoon en zijn/haar pijnklachten zijn anders. Tijdens de intake bespreken we je klachten en stellen we een plan op waar jij je in kunt vinden. Fysiotherapie Mart Blanken heeft contracten met alle zorgverzekeraars, zodat declaraties direct bij hen wordt ingediend. Kijk de polisvoorwaarden van je verzekeraar na of informeer bij jouw zorgverzekeraar om na te gaan in hoeverre je voor fysiotherapie bent verzekerd.